Gary Chapman: Päť jazykov ocenenia v práci

Dobrý tím nevznikne len tak, z večera do rána a sám od seba. Tím je tvorený jednotlivcami s rôznymi hodnotami a potrebami, a to čo skvele funguje pri motivácii jedného môže zničiť motiváciu druhého.  Gary Chapman definoval týchto päť základných „jazykov“, teda spôsobov, ako môžeme ľuďom vo svojich tímoch dať vedieť, že si ich ceníme:

  1. Slová uistenia a chvály
  2. Individuálne venovaný čas a pozornosť
  3. Poskytovanie pomoci
  4. Správne volený hmatateľný dar
  5. Vhodný fyzický kontakt

Gary Chapman uvádza ako vhodné možnosti ocenenia chválou osobný rozhovor, pochvalu pred inými, písomné pochválenie a verejné ocenenie. To je myslím celkom rozumné, pretože nie každému je príjemné „svetlo reflektorov“ a nie každého uspokojí pochvala zaslaná e-mailom. Pri verbálnej i písomnej pochvale je dôležité, aby prišla čo najskôr po chvályhodnom čine, aby bola úprimná, adresná a zaslúžená. Hoci pochvala je spravidla to prvé, čo nám napadne urobiť, keď sa nám niečo páči,  nemá  pre každého tú istú hodnotu. Sú ľudia, ktorí namiesto slov ocenia dôveru, slobodu konať samostatne podľa svojho uváženia, alebo niečo iné. Napríklad čas.

K otázke individuálne venovaného času a pozornosti uviedli respondenti  prieskumu Garyho Chapmana ,ako by sa cítili ocenení:

  • spoločný obed
  • zastavenie sa v kancelárii na kus reči
  • posedenie po práci
  • spoločný zážitok ako napríklad ísť spolu na výstavu alebo nejaký zápas

Slová a činy

Kniha ponúka celú škálu tipov, ako prejaviť ocenenie ľuďom, s ktorými pracujete.Tí, ktorí majú svoju vlastnú motiváciu, sú spravidla nadšení pre prácu, ktorú robia. Pre týchto ľudí spravidla nie je kľúčové počuť slová chvály ale vidieť konkrétny čin.

To, že vám na kolegovi alebo podriadenom záleží, môžete dať najavo napríklad aj ponúknutím pomoci. Je však dôležité dať si pozor, aby ste svojim prístupom alebo nevhodne zvolenými slovami namiesto „môžem ti pomôcť“ nepovedali niečo, čo vyznie ako „ukáž, urobím to za teba“ prípadne „viem to urobiť lepšie, uhni“.

Dary

Veľké firmy majú dary a darovanie ošetrené v interných predpisoch. Spravidla je prijateľné v rámci firmy venovať dar súvisiaci s prácou, ako napríklad blok na písanie, pero, hrnček, kľúčenku, antistresovú loptičku či kalendár alebo obľúbenú čokoládu či podobné drobnosti.

Osobným darom typu vstupenky na koncert, poukaz na kozmetiku a podobné by som sa vyhla, ak by som ich nedala všetkým. Darom nehmotného charakteru je čas – možnosť prísť neskôr, odbehnúť si vybaviť osobné záležitosti, odísť skôr nie je samozrejmosťou na každom pracovisku.

Dotyky na pracovisku – áno alebo nie?

Dnes sa vo väčšine firiem nosí rýchly rázny stisk prípadne ešte high five. Nie každý ocení objatie, potľapkanie po pleci a podobné prejavy,  ale pre mnohých ľudí naopak je fyzický dotyk príjemný a poteší ich. Pri fyzickom kontakte je mimoriadne dôležité, aby dotýkanie neprekročilo únosnú mieru, aby nebolo vtieravé či inak nevhodné. Trochu taktu a rešpektu však vyrieši každú dilemu.

Zdroje

Kniha samotná obsahuje ešte iné zaujímavé témy a zamyslenia, dotazníky a materiály na praktické použitie. Kto by sa chcel do rekonštrukcie tímových vzťahov pustiť skutočne vážne, k dispozícii je aj webstránka kde je možné si objednať set dotazníkov s vyhodnotením ako na tom ako tím ste. Nech už sa rozhodnete akokoľvek, žiadny dotazník na svete nenahradí osobný rozhovor, spoločne strávený čas, malú pozornosť či priateľské potľapkanie po pleci. Jazyky ocenenia môžu byť odlišné, ale keď sú používané s úctou, budú vždy pochopené.

Autor: Martina Javůrková, MBA


Hľadáte školenie pre vašu organizáciu?

Vedenie hodnotiacich rozhovorov | Prezentačné zručnosti Manažérske zručnostiVedenie pracovných pohovorov | Školenie interných školiteľov (Train the Trainer) | GDPR pre HR

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.