Pohánka

Pohánka prišla do našich krajov podľa niektorých zdrojov z Číny, podľa iných zo strednej a juhovýchodnej Ázie. Pravdepodobne ju priviezli a vysiali Tatari, teda pohania, počas mongolských nájazdov. Vo východných častiach Slovenska si pohánka zachovala názov “tatarka” a jedným zo známych východniarských jedál sú tatarčane pirohy.

Pohánka a jej účinky

Pohánka neznáša chemikálie a dá sa výnosne pestovať iba na nekontaminovaných pôdach. Známa je pre vysoký obsah rutínu (vitamín P), ktorý ochraňuje bunky tkanív v ľudskej cievnej sústave. Utesňuje steny ciev, pôsobí preventívne a liečivo pri žilných chorobách a kŕčových žilách. Pomáha proti krvácaniu z ďasien, podporuje prekrvovanie, pôsobí proti reume a artríde, viaže vitamín C, posiľňuje imunitný systém a reguluje krvný obeh.

Dôležitý je pre nás aj obsah vápnika, fosforu a draslíka. Pohánka obsahuje tiež veľa vitamínov z rady B posilňujúcich nervy, vitamín E, horčík, železo a aminokyseliny. Pohánka je silno zásaditá potravina, z tela odvádza kyseliny a pomáha acidobázickej rovnováhe. 

Rada by som podčiarka slovo preventívne, nepomôže zjesť nárazovo veľa pohánky, treba ju jesť po trochách priebežne. Kto ma vysoký krvný tlak, ten by pohánku nemal jesť denne, pretože jej prílišná konzumácia zužuje cievy. 

Pohánka v záhrade

Záhradkari ocenia jej fytosanitárne účinky. Pôdu zbavuje škodcov a buriny, prečisťuje ju, kyprí a celkovo skvalitňuje. Údajne pomáha aj proti mandelinke zemiakovej, stačí ju vysiať medzi zemiaky.

Ja vysievam pohánku ako jarnú predplodinu, aby mi v pripravenom záhone nenarástla burina. Rastliny pohánky v máji pred sadbou plantov vytrhám. Pohánka sa totiž dá veľmi ľahko vytrhnúť a použiť ako mulč na záhon s plantami napríklad paradajok, chráni pôdu pred vysúšaním a zároveň obohacuje pôdu.

Pohánkový čaj

Z tejto vňate zberanej pred kvitnutím si nasuším trochu aj na čaj, ktorý miešam podľa receptu bylinkára p. Franeca: pohánka, kvet bazy, medovka a sušený list čiernej ríbezle. Je to pravý životabudič.

Pohánková múka

Ak budete hľadať v obchode pohánkové krúpy, tak radšej si priplaťte a kúpte si mechanicky lúpané. Sú síce drahšie, ale chutia lepšie. Úprimne, ja patrím tiež medzi tých, ktorým pohánkové krúpy a kaše z nich bohvieako nechutia, takže účinky pohánky čerpám buď vo forme čaju alebo cestovín.

Pohánkovú múku v primeranom množstve pridávam ku semolina múke pri príprave cestovín. Ako mi nechutia tie kaše, tak mi chutia cestoviny s pridanou pohánkovou múkou. Pohánková múka má málo lepku, preto sa používa v zmesi s inými druhmi. 

Ja do bežných cestovín používam maximálne 1/3 celkovej váhy, teda na 200 g semolina múky 100 g pohánkovej múky. Existujú však aj čisto pohánkové cestoviny, japonské “soba noodles”, tradičné rezance do vývaru známeho pod názvom ramen. 

Cestoviny s pohánkovou múkou alebo z pohánkovej múky sú nielen zdravšie, aj majú aj bohatšiu, plnšiu chuť a zaujímavejšiu textúru. Výborne chutia v slanej aj sladkej úprave. Robievam z nej nielen rezance, ale aj pirohy.

Myslím, že je škoda nedopriať si benefity pohánky takouto chutnou formou. Ak máte radi cestoviny, skúste si namiesto tých kupovaných v obchode pripraviť svoje vlastné doma a pridať k bežnej múke pohánkovú múku. Kto už doma cestoviny pripravujete, určite mi dáte za pravdu, že chuti čerstvých domácich cestovín sa vyrovná len máločo. 


Dostávajte pravidelné sezónne recepty e-mailom! Prihláste sa na odber Noviniek Spoza plota. V novinkách nájdete recepty zo sezónnych surovín, gurmánske tipy na víno, a súhrny aktuálne publikovaných článkov na blogu Spoza plota. Jednoducho vám nič neutečie.

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.