apr 292018
Domáce cestoviny

Moja kuchyňa je už asi rok v stave ako tá múdra horárova dcéra – ani rozbitá, ani renovovaná. S príchodom tohtoročnej jari, po ostrihaní viniča a prvom kosení, sa na moje modlikanie môj muž pustil do rozbíjania poslednej steny medzi dvoma malými izbami. Cieľom je mať  (v rámci možností) riadne veľkú kuchyňu s jedálenskou časťou, dostatkom miesta na sedenie a hlavne dostatkom úložného priestoru. Ja som sa takticky odpratala na služobnú cestu a po večeroch som obzerala fotky, ktoré mi môj muž posielal. 

Po návrate domov ma čakali Pompeje. Drobný jemný prach bol všade, absolútne všade. Našťastie však aspoň vonku bolo krásne, slnečno a teplo, takže som veselo vyvárala na ohni, v kotlíku.

Jedávame pri krbe v pivnici a  inak sa realizujeme hlavne na záhrade, veď už je čas. Ešte šťastie, že z detstva som zvyknutá na trampské podmienky. 

 

 

Posledný aprílový víkend som navarila kurací guláš. Klasický postup, osmažiť cibuľku a mäso, podliať vodou a okoreniť. Napiecť chlieb som však nestihla a zemiaky šúpať sa mi nechcelo, a tak som sa rozhodla zahustiť polievku cestovinou. A nie hocijakou – mojou vlastnou, vlastnoručne vyrobenou! 

 

Poviem pravdu, už som sa na ňu zastrájala dlhšie a slnečná sobota bola ako stvorená na to, aby som sa zahrala na starovekú Rimanku, ktorá bude cestovinu sušiť na slniečku. Pred niekoľkými rokmi som totiž čítala knihu “Da Vinciho kuchyňa”, ktorá bola skvelým sprievodcom stravovaním v starovekej Rímskej ríši. Očarená som čítala, ako vyrábali makaróny a ako ich sušili na drevených stojanoch pred chyžami, potom ich nasekali a balili do balíčkov. V dobe, keď žil Da Vinci, stálo kilo cestovín sedemkrát viac ako kilo mäsa. Cenu cestovín zvyšovala ich nutričná hodnota, skladnosť a trvanlivosť, ktoré oceňovala najmä rímska armáda. 

Na cestovinu je najlepšie použiť múku z tvrdej pšenice, ktorú poznáte asi pod názvom semolina. Táto tvrdá pšenica pochádza z oblasti Stredozemného mora, ale pestovala sa už pred viac ako 3000 rokmi v starovekom Egypte a Grécku. Cestoviny vnímame mylne ako potravinu, z ktorej sa priberá, a ktorá nemá žiadne výživné látky. Opak je však pravdou. Cestoviny z tvrdej pšenice obsahujú významný podiel bielkovín. Sú zdrojom vitamínov B skupiny, a to najmä vysoký podiel vitamínu B1, B2, B3, B6 a B9. Práve komplex týchto vitamínov je nevyhnutný pre správne pracujúci nervový systém, ale taktiež zvyšuje imunitu a podporuje zdravý metabolizmus. Možno preto mám chuť na cestoviny vždy v obdobiach PMS alebo po ťažkom, stresujúcom dni. Dobre mi robia zrejme pre svoj vysoký obsah horčíku a fosforu, ktorý podporuje vstrebávanie horčíka. 

Trápia vás komáre? Prečítajte si, ako zvýšiť svoju imunitu.

Cestoviny zo semoliny sú vhodné ako prevencia cukrovky, pretože upravujú hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Celkovo podporujú zdravé trávenie, zvyšujú obranyschopnosť organizmu, dodávajú telu energiu a zvyšujú našu fyzickú zdatnosť. Nedá mi zase si nespomenúť na rímskych vojakov. 

A ako ich správne pripraviť tak, aby boli naozaj zdravé? Mnoho zdrojov tvrdí, že stačí zamiesiť semolinu s vodou v takom pomere, aby vzniklo cesto, ktoré sa nelepí ale nie je ani suché. Sú ale aj zdroje, ktoré radia zamiesiť múku s vajcom, a potom ešte také, ktoré uvádzajú len múku a žĺtko. Ja som vyskúšala práve túto, tretiu možnosť, ale musela som pridať vodu. 

Recept a postup

Základom je na 100 gramov múky 1 vaječné žĺtko. Chcela som pol kila cestovín, takže som použila 5 žĺtiek, 500 gramov múky a vznikla mi veľmi suchá drobivá zmes. Tak som pridávala postupne vodu, a to dovtedy, kým nevzniklo cesto také akurát. Miesila som ho na doske rukou, aby sa pekne prepojili suché a vlhké časti do kompaktného celku. Pozor, nepridávajte soľ, cesto vám bude vysychať. Ja som celé cesto držala pod utierkou, ktorú som jemne pokropila. 

Z cesta som si otrhovala primerane veľké kúsky, ktoré som šúľala ako šúľance, potom som ich nasekala na tenké kúsky, tie som mierne pripučila palcom a napokon som ich pri naťahovaní trochu zmotala, asi tak, ako keď chcete ušúľať niť. Pravdaže, môžete si ich len nasekať na rezance, alebo rozvaľkať natenko, stočiť ako roládu a nakrájať z nich cestovinové hniezda známe ako tagliatelle. 

Cesto bolo krásne žlté a veľmi dobre sa mi s nim pracovalo. Ako som spomínala, bol horúci deň, takže rýchlo schli. Aj tak však, čerstvé cestoviny varte presne ako halušky, takže približne 3 – 4 minútky, kým nevyplávu napovrch. 

Zdravé varenie

Aby cestoviny boli naozaj tak zdravé, ako som opísala vyššie, je dôležité dodržať nielen recept, a teda použiť kvalitnú múku, ale aj postup pri varení. 100 gramov suchých cestovín varte v 1 litri vody a pamätajte si, že čím dlhšie by ste ich varili, tým vyšší by bol ich glykemický index, a to nechceme. 

Čo ku cestovinám

Absolútnou klasikou je aglio olio – pár kvapiek olivového oleja a cesnak, možno trochu byliniek a parmezán. Nízkokalorickou verziou môže byť aj pridanie pesta z bazalky, z medvedieho cesnaku alebo zo žihľavy. 

Recept: Žihľavové pesto

Každý ale máme svoje obľúbené omáčky a spôsob servírovania. Ja napríklad milujem cestoviny zapekané, ale ešte viac mám ich jednoduché verzie. Pri večeriach v Miláne som odkukala jeden trik, ktorý používam dodnes. Namiesto omáčky len nastrúham  na cestoviny syr výraznejšej chute a zamiešam. Cestoviny sa krásne obalia roztopeným syrom, jeho chuť sa teplom rozvinie, ale cestoviny v omáčke neplávajú. Ak mám veľmi maškrtnú náladu, pridám aj nasekané olivy alebo sušené paradajky. 

Inokedy zase do cestovín zamiešam trochu paradajkovej omáčky a posypem ich parmezánom, nič viac netreba, pretože v jednoduchosti je krása a ja si rada vychutnávam plné, jednoduché chute.

 

Skvelým spoločníkom k cestovinám je aj tvaroh. Hoci od detstva mám zažité tvarohové cestoviny na sladko, je možné namiesto škorice a cukru a pridať do cestovín petržlenovú vňať a osmaženú cibuľku. 

 

A ešte tip zo slovenskej kuchyne. Poznáte párance? Drevorubači si nosili do lesa pár zemiačkov, vo vrecúšku múku a vodu v čutore. Večer po práci, ak sa nevracali domov, upiekli zemiaky v pahrebe, z múky a vody si umiesili cesto, ktoré natrhali a uvarili. K cestovine pridali popučený pečený zemiak a omasili slaninkou, prípadne pridali aj cibuľu, ak mali. 

Cestoviny sú skrátka univerzálne jedlo. Dajú sa jesť nasladko aj naslano, teplé aj studené, ako príloha, závarka či hlavné jedlo, uvaríte ich v luxusnej kuchyni aj vonku. Zdá sa, že toto leto bude v znamení cestovín. Tá rekonštrukcia kuchyne predsa len asi ešte pár týždňov potrvá a nielen gulášom je človek živý. 



Martina Javůrková

Milujem pečenie, varenie a experimentovanie v kuchyni. Nové recepty skúšam neúnavne a skúmam metodicky, ako som sa to naučila počas rokov, keď som študovala chémiu. Rovnako milujem náš vinohrad a záhradu, mojich obrovských učiteľov. K životu mám celostný prístup a baví ma objavovať paralely biznisového a kuchynského prostredia. Príroda mi je inšpiráciou, v ktorej sa spoznávam metafory života.Svoje dve vášne - biznis a jednoduchý vidiecky život - som pretavila do životného štýlu. Aj preto sú dnes všetky služby mojej spoločnosti dostupné doslova a dopísmena spoza plota.Vediem odborné HR a manažérske školenia, pôsobím ako špecialista pre ochranu osobných údajov podľa GDPR, poskytujem poradenské služby firmám aj jednotlivcom. Medzi ne patrí kariérny koučing a individuálne programy pre začínajúcich podnikateľov alebo tých, ktorí uvažujú, že prejdú zo zamestnania na voľnú nohu a nevedia kedy, ako a či vôbec. Ak ma potrebujete pracovne, zabehnite na www.dimensions.sk - môj firemný web.


Write a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.