Kuracie soté so šampiňónmi v paradajkovej omáčke

Kuracie soté so šampiňónmi je skvelá odpoveď na otázku čo variť, keď je chladnička takmer prázdna. To sa u nás stáva často koncom týždňa, keď sa pomaly ale isto míňajú týždenné zásoby. Šampiňóny mám v zásobe vždy, pretože doplnia či nahradia mäso, ktorého potom stačí menej. Zároveň ale táto náhrada nie je na úkor živín, naopak. Šampiňóny, ako každá huba, obsahujú množstvo bielkovín, polysacharidov a vlákniny, pričom majú veľmi nízky obsah tukov.

Suroviny na kuracie soté

  • 250 g kuracích pŕs (1 ks)
  • 250 g šampiňónov 
  • 1 cibuľa
  • 1 strúčik cesnaku
  • 4 dc paradajkovej omáčky
  • Soľ, čierne korenie, majoránka
  • Sušená koreňová zelenina (nemusí byť, alebo použite čerstvý petržlen a mrkvu)
  • Petržlenová vňať
  • Olivový olej

Postup prípravy

V hrnci rozohrejem olej, osmažím na prúžky nakrájanú cibuľu a cesnak, pridám na drobno nakrájané kuracie prsia. Chvíľu restujem, kým sa mäso nezatiahne a pridám nakrájané šampiňóny. Podľa veľkosti ich krájam na 1/2 alebo 1/4, aj s nožičkami. Ak používate čerstvú koreňovú zeleninu, tak ju pridajte teraz, nastrúhanú nahrubo. 

Keď sú aj mäso aj huby opečené, zalejem ich paradajkovou omáčkou, pridám aj deci vody a lyžicu sušenej zeleniny. Podľa potreby ochutím soľou a čiernym korením, zakryjem a nechám na nízkej teplote variť, kým všetko primerane nezmäkne.

V závere varenia pridám lyžicu drevenej sušenej majoránky a po odstavení primiešam ešte dve lyžice nasekanej petržlenovej vňate. Ja mám toto soté najradšej s cestovinami, ale výborné je aj s ryžou či polentou. 

Alternatíva

Namiesto paradajkovej omáčky môžete použiť aj čerstvé nakrájané paradajky. Vodou podlievajte podľa potreby. Ťažko sa rozhodujem, ktorá alternatíva mi chutí viac, obe sú výborné. Ale čerstvé paradajky používam buď keď je sezóna a je ich veľa, alebo keď varím len rýchlu malú porciu na olovrant. S omáčkou navarím soté na dva dni.

Vedeli ste, že…? 

Huby obsahujú riboflavín, tiamín, kyselinu pantoténovú, kyselinu listovú, vitamín E, provitamín A. Vitamín C, biotín a betakarotén. Zo stopových prvkov stojí za zmienku vápnik, jód, železo, horčík, mangán, fosfor, draslík, selén, sodík, síra a zinok. 

Polysacharidom sa pripisujú protirakovinové účinky. Výrazne posilňujú imunitu a aktivitu T-lymfocytov (bielych krviniek), lebo obsahujú imunoglukány. Huby sa svojimi účinkami od seba odlišujú tak, ako bylinky. Konkrétne šampiňóny majú antibakteriálne a protinádorové účinky a sú vhodné:

  • pri liečbe anémie,
  • ako prevencia rakoviny hrubého čreva,
  • ako prevencia dny,
  • proti zápche, 
  • podporujú rozvoj bifidobaktérií, 
  • potláčajú baktérie rodu Clostridium, 
  • bránia rozvoju baktérie Helicobacter pylori (tá vyvoláva zápal sliznice žalúdka a podporuje vznik žalúdočných vredov), 
  • podporujú činnosť obličiek, 
  • potláčajú astmu a alergie

Huby však napriek ich pozitívnym účinkom, nemusia byť stráviteľné pre každého. Komu je po nich ťažko, ten by ich naozaj jesť nemal. Rovnako huby nepodávame deťom mladším ako 10 rokov, nenútime ani tie staršie, ak nechcú. Nemusia mať totiť rozvinutý príslušný tráviaci enzým. 


Novinky Spoza plota

Chcete viac takýchto článkov alebo receptov? Stačí sa prihlásiť na odber Noviniek a budete dostávať pravidelné sezónne recepty e-mailom! V novinkách nájdete recepty zo sezónnych surovín, gurmánske tipy na víno, a súhrny aktuálne publikovaných článkov na blogu Spoza plota. Jednoducho vám nič neutečie.

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.