Hlivová nátierka

Huby milujem pre ich špecifickú vôňu a chuť, ako aj pre ich vysokú variabilitu v kuchyni. Škoda, že ako hubár som nepoužiteľná a moja tráviaca sústava mi dovoľuje dopriať si túto maškrtu len príležitostne. Taká príležitosť nastala, keď zjari u jedného z lokálnych pestovateľov vyrástli prvé hlivy. Objednala som si konzervatívne jeden trs. Očakávala som nádielku plus mínus podobnú tej z obchodu, takže som len vyvalila oči na tú záplavu hnedastých zamatových klobúkov a klobúčikov na silných bielych hlúboch.

Ak som pred kúpou rozmýšľala o tom, či spravím perkelt alebo cestoviny s hlivou na smotane, tak pri pohľade na to množstvo som začala rozmýšľať, kedy bude perkelt, kedy tie cestoviny, kto to bude jesť a čo preboha budem vlastne so všetkou tou hlivou robiť. Ako prvé som si povedala, že urobím nátierku. Bola sýta, chutná a ešte aj zdravá.

Hliva má mať posilňujúci účinok na srdce aj cievy, pretože obsahuje lovostatín a je bohatá na vlákniny. Údajne znižuje „zlý“ cholesterol a má dobrý vplyv na hladinu tukov v krvi. Podľa niektorých zdrojov pomáha znižovať vysoký krvný tlako, udržuje cievy lepšie priechodné, pomáha pri znižovaní rizika kŕčových žíl. Je vraj aj nápomocná pri hojení zápalov a chronických infekcií, vďaka obsahu betaglukánu má dokázať účinne bojovať proti baktériám a vírusom. K tomu všetkému pôsobí ako antioxidant, pomáha pri detoxikácii čriev a podporuje metabolizmus. Vďaka lektínu, ktorý obsahuje, pomáha zmierňovať vedľajšie účinky chemoterapie a spomaľuje  rast rakovinových nádorov. V neposlednom rade odstraňuje vyčerpanosť a únavu, pri pravidelnom konzumovaní pomáha tiež regenerovať bunky v tele.

Osobne som presvedčená, že na to, aby akékoľvek jedlo malo liečivé účinky, museli by sme ho jesť na tony a žiť úplne iným životným štýlom ako žijeme. Na liečenie ochorení preto aj naďalej používam a odporúčam návštevu lekára a tabletky.

V každom prípade, nátierka urobená doma bola o poznanie chutnejšia a zdravšia ako kupované paštéty a nátierky už len tým, že hliva, cibuľa aj maslo pochádzali od overených domácich pestovateľov a chovateľov, bola čerstvá a neobsahovala koktail konzervantov, farbív a bohviečoho ešte.

Suroviny:

  • Hliva ustričná
  • Cibuľa
  • Maslo
  • Soľ, korenie
  • Petržlenová vňať alebo pažítka 

Pracovný postup:

Čerstvú hlivu som nakrájala nadrobno a cibuľu som nakrájala na jemné prúžky. Spolu som ich osmahla masle. Keď začali rozvoniavať, podliala so ich trochou vody, osolila, okorenila čiernym mletým korením. Dusila som ich, kým neboli huby múkké. Hotovú zmes som ešte zatepla rozmixovala tyčovým mixérom. 

Takto chutí najlepšie

My sme jedli nátierku ešte teplé natretú na krajci chleba. Ozdobila som petržlenovou vňaťou a trochou mletej červenej papriky, ale fantázii sa medze nekladá – kľudne vyskúšajte namiesto vňate napríklad pažítku. Zaujímavá alternatíva môže byť nechať maslo opätovne stuhnúť a použiť ako nevšedné hubové maslo, ktoré môžete použiť na chlebíčkyk alebo do základu iného varenia.

Hodí sa vedieť

Nátierka je veľmi sýta, takže opatrne. Odolať jej výbornej chuti nebude jednoduché. Ak si jej na chlieb naložíte kopcom ako ja, bude vám (zrejme) ťažko od žalúdka ako mne.

Hlúby nevyhadzujte. Skvele sa využíjú pri tejto nátierke, ďalej namiesto šampiňónov do praženice alebo do zeleninovo – hubového vývaru. V chladničke zabalené v papieri alebo uložené v hrnčeku vydržia fakt dlho.

Ozaj, super na tejto nátierke je, že si ju môžete pripraviť z akýchoľvek húb. Hubárska sezóna sa blíži, tak si nezabudnite odložiť recept a sledovať nové články na blogu!



Prihlásením súhlasite  so spracúvaním osobných údajov podľa našich zásad o spracúvaní osobných údajov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.