SPOZA PLOTA RECEPT

Vegan burger nielen pre vegánov

Fajná letná grilovačka, pivo, víno tečú potokom, decká vrieskajú, psi štekajú, dospeláci sa striedajú pri krájaní zeleniny a mäsa … a naraz ktosi pípne, že jeho či jej nový objav, ktoré doviedol do partie, je vegetarián, alebo dokonca vegán. 

Vegečlovek buď povie, že nie je hladný, alebo si nad ohňom opeká suchý chlieb, prípadne skromne podotkne, že má so sebou všetko čo potrebuje a z vrecúška si nasype do misky čosi ako zrno, zaleje to vodou, pričom s blaženým úsmevom ohrýza nejakú zelinu. Dobre, trošku preháňam, ale stretla som už aj takých vege ľudí, fakt. 

Dobrá gazdiná nakŕmi všetkých

Uznajte sami. Nebolo by vám ľúto ako sa každý bohapusto napcháva a vegečlovek sedí medzi vami na sucho? Mne teda áno, a aj preto z času na čas experimentujem s vegetariánskymi či rovno vegánskymi jedlami. Aby som nevyšla z cviku a vedela pohostiť chutným jedlom aj vegeľudí. 

Bohatou studnicou inšpirácie pri vegetariánskom a vegánskom varení je indická kuchyňa. Plná vôní, pestrých farieb a variability chutí. Dokonca aj mäsožrúti ocenia samosu, dhal alebo keftu. A vôbec, strukoviny sú zdravé, tak si občas zo šošovice urobite aj niečo iné ako prívarok s údeným mäsom alebo klobásou.

Šošovica

Šošovica, ak je správne pripravená a podávaná, je bohatým zdrojom všetkých možných vitamínov a minerálov. 

Obsahuje vitamín A, tiamín, riboflavín, niacín (posilnenie tráviaceho a nervového systému, kontrola cholesterolu), kyselinu listovú, vitamín C, E, K. Ďalej obsahuje Omega 6 kyseliny, aj Omega 3 kyseliny. Z minerálov je obhatá na draslík (dôležitý pre srdiečko a proti kŕčom), fosfor, molybdén, horčík (na nervy), vápnik (na kosti), selén (prevencia rakoviny, detox pečene), biotín, zinok (imunita), meď, mangán. 200 g šošovice pokryje až 36% dennného odporúčaného príjmu železa. Šovica je ďalej bohatá aj na vlákninu a bielkoviny, čo z nej robí naozaj superpotravinu. 

V súčasnosti je okrem klasickej hnedej šošovice, ktorú varievame na nový rok, dostupná aj šošovica čierna, zelená, žltá a červená. Každá má trošku odlišný tvar a chuť, pripravujú sa rôznymi spôsobmi. Ale jedno majú spoločné. Všetky sú chutné. 

Keftu alebo kefte

Keftu je v podstate čosi ako naša fašírka. S pokrmom pod týmto názvom sa stretnete v tureckej, marockej ale aj bulharskej kuchyni, v posledne menovanej si pokojne predstavte čevapčiči. Vegánska verzia keftu sa pripavuje z červenej šošovice a je vhodná aj pre celiatikov. 

Suroviny:

  • 500 g červenej šošovice
  • 1 červená cibuľa
  • Čerstvé zelené bylinky
  • Paprika, kurkuma, rímska rasca, fenikel, soľ 
  • Podľa potreby: olej, tekvicová múka

Postup

Šošovicu som namočila do vody a nechala pol dňa dostáť. Do večera zdvojnásobila svoj objem a mohla som sa pustiť do prípravy. 

Najprv som zliala prebytočnú vodu. Potom som šošovicu rozmixovala tyčovým mixérom. Nie úplne na kašu, ale tak akoby polovičato, aby časť šošovice ostala vcelku. Rúru som si nahriala na 200 stupňov a pustila som sa do práce. 

Do polo rozmixovanej šošovice som pridala zelené korenie zo záhona – steblo karí, trochu medovky a trochu majoránky. Ďalej nadrobno nakrájanú červenú cibuľu, lyžičku kurkumy, dve lyžičky papriky, štipku rímskej rasce (trošku štedrejšia štipka než zvyčajne), dve štedré štipky soli, štipku feniklu.

Práve rímska rasca a fenikel dodajú keftu nielen tú správnu arómu a chuť, ale aj zabránia nepríjemnému nadúvaniu po konzumácii strukoviny. 

Zmes som zamiešala a priliala som tak za lyžicu – dve horčicového oleja. Výsledkom bola zmes dosť riedka na to, aby som z nej mohla rukami formovať fašírky, ale neroztekala sa, keď som ju lyžicou nabrala a dala na plech vystlaný papierom na pečenie. Teda, trochu štavy roztieklo, ale nič dramatické. 

Keftu som piekla 15 minút a s prekvapením som zistila, že sa pri pečení aj trochu nadvihli. Z papiera na pečenie sa dávali dole trošku ťažšie, ale nič, čo by sa s dobrou podberačkou nedalo zvládnuť. Hlavne to chce pevný povrch, na ktorý prenesiete papier a zoškrabnete ich. 

Do druhej várky som pridala asi 3 – 4 lyžice tekvicovej múky. Chcela som zistiť, či budú keftu pevnejšie, ale stále príjemne mäkké na skus. Boli. 

Podávanie 

Šošovicové keftu môžete s kľudným svedomím vložiť vegetariánovi do hamburgera, vegánovi do pšeničnej či špaldovej placky so zeleninou a celiatikom na hromadu šalátu.

vegan burger spoza plota

Ja milujem tieto strukovinové placky s hustým gréckym jogurtom, páni ocenia skôr majonézu. Keďže sú samé o sebe dosť aromatické a pikantné, maximálne čo sa k nim hodí je ešte kečup. 

Aj vegáni a vegetariáni si určite radi pochutia na pohári dobrého vína. Ku keftu z červenej šošovice odporúčam môj obľúbený zelený veltlín.

Na záver malé upozornenie. Z pol kila červenej šošovice mi vyšlo 18 kúskov keftu s priemerom asi tak 10 cm a 1 cm hrúbka. Tie placky sú fakt riadne sýte, tak počítajte s tým, že jedna osoba zvládna maximálne dva kúsky. Osobne som ledva dojedla. 



Prihlásením súhlasite  so spracúvaním osobných údajov podľa našich zásad o spracúvaní osobných údajov.

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.