SPOZA PLOTA RECEPT

Hrachová kaša

Kašu jedával naši predkovia ako základnú potravinu všedného, ale aj slávnostného dňa. Kašu pripravovali na tisíce spôsobovo. Zeleninové, obilninové, strukovinové, vynechať nemožno ani tradičné múčne a múčno – zemiakové jedlá ako lokše, šúľance, párance, či rezacance s makom, tvarohom alebo orechami. 

Obilninové kaše ako pohánková, ražná či pšenová boli súčasťou každodenného jedálneho lístka našich predkov. Špeciálne slávnostné miesto mal kalkýš, upečené kašovité jedlo z naklíčných obilnín. Na juhu západného Slovenska pripravovali kalkýš tradične pred Veľkou nocou.

Na severe krajiny, kde sa tradične urodil skôr hlavne ovos, raž a zemiaky, boli častým jedlom aj džatky. Možno poznáte pod názvom fučka, pučka alebo iným. Ide o hustú kašu, takmer až cesto vytvorené z uvarených zemiakov, z ktorých sa po dovarení nevyleje voda ale zasypú sa múkou, ktorá sa nechá spariť pod pokrievkou. Následne sa popučí, naloží do taniera, v strede sa vyhĺbi jamka a do nej sa naleje masť s vypraženou cibuľkou alebo slaninkou. Ide o mimoriadne sýte jedlo, ktoré keď naviac zapijete kefírom, tak si asi pôjdete rovno dať šlofíka ako ja. 

Hutné kaše počas jesene a zimy zasýtili a dodali telu energiu, zahriali. S príchodom jari a v lete ich nahradili prívarky – žihľavový, z medvedieho cesnaku, šťaveľový, šalátový, chrenový, neskôr kelový či kvakový. Niektoré sa zahusťovali múkou, iné nie. Keď bolo mäso alebo slaninka, ozdobila sa kaša aj lyžicou osmaženej slaninky alebo sa pridal plátok vareného či pečeného mäsa. Počas pôstneho obdobia sa kaše podávali v bezmäsitej verzii. 

Prečo by sme mali kaše jesť aj dnes

Kaše zo strukovín a obilnín sú stále plné vitamínov, minerálov a vlákniny. Sú ľahko stráviteľné a v neposlednom rade, chutné. Tanier kaše zasýti, ale nespôsobuje ospalosť, takže sú ideálne aj uprostred pracovného dňa, keď poobede potrebujeme ešte podať výkon. 

Kaše sú aj ekonomicky výhodné, pretože suroviny sú lacné, dostupné a dajú sa pomerne jednoducho a dlho skladovať. Ich príprava je jednoduchá a zvládne ju aj začiatočník v kuchyni. Vhodné sú aj pre deti, aj starších ľudí aj ľudí zotavujúcich sa z chorôb. Väčšinu môžu aj trpiaci alergiami a celiakiou. Na prípravu dobrej kaše totiž vôbec netreba múku ani mliečko. 

Potrava nech je tvojim liekom!

Hippokrates

Potravu založenej na obilninách odporúčal aj Hippokrates a sv. Hildegarda. Aj makrobiotika kladie dôraz na konzumáciu tradičných potravín z čo najlokálnejšiích zdrojov, organicky pestovaných. Keďže je viac ako z 90% založená na rastlinnej strave, tak priaznivo prispieva k ochrane životného prostredia, pretože príprava makrobiotických jedál má inimálne nároky na spotrebu elektriny a fosílnych palív. 

V našom klimatickom pásme sú optimálne proporcie dennej stravy dané makrobiotickým štandardným režimom: 40 – 50 % celozrnné obilniny, 30 – 35 % zelenina (hlavne tepelne upravená a kvasená, vždy s malým množstvom surovej zeleniny), 5 – 10 % strukoviny, 5 % polievky, plus občas nejaké ryby, ovocie, semená, orechy, oleje.

Som na kašu

Subjektívne konštatujem, že najviac milujem sladké raňajkové lievance, tradičné Full English breakfast alebo vajce Benedikt ako podávajú v gurmánskych reštauráciách a bistrách. Po raňakových kašiach sa však cítim vitálnejšia, hlavne počas zimy a tesne pred začiatkom jari.

Tlak vonku padá, popŕcha, prší a leje. Jar si chce pred príchodom poumývať krajinu, lenže cenou za túto prepotrebnú vlahu je, že sa väčšinu dní cítim akoby som sa napila ja – poriadne silného vína! Organizmus spomalený zimou a zanesený ťažkými mäsovými a sladkými jedlami volá po očiste. Kým vyrazí zo zeme prvá žihľava, zachránia ma kaše. Okrem minerálov, vitamínov a vlákniny obsahujú totiž aj polysacharidy. Tie sú zásobarňou energie, tak uvidíme. 

Výhodou tohto typu stravovania je, že ak máte lokálny zdroj obilnín, strukovín a zeleniny, tak celkom isto viete, čo ste použili do varenia, automaticky sa vyhnete konzervantom, farbivám, tukom neznámeho pôvodu a vlastne stačí len variť, ušetríte čas čítaním zloženia tej či onej potraviny.

Ako bonus naviac, s najväčšou pravdepodobnosťou sa zbavíte aj vražedných návalov chuti na sladké, keď pre kúsok čokolády ste schopní preraziť stenu.



Prihlásením súhlasite  so spracúvaním osobných údajov podľa našich zásad o spracúvaní osobných údajov.

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.