Kváskový chlieb s ľanovými semienkami

Kváskový chlieb sa stal súčasťou nášho jedálnička. Zžila som sa s kváskom a vytvorila som si užitočné rutiny, ktoré mi umožňujú piecť pravidelne popri práci, starostlivosti o domácnosť a ďalšími aktivitami. Asi najužitočnejšie bolo, keď som prestala vymýšľať a začala som piecť ten najobyčajnejší, pšenično – ražný chlieb. Nadýchaný, ale nie vatový. Chlieb, ktorý vydrží pár dní zabalený v utierke v kredenci. A ktorý je výborný aj po 3 dňoch, ak ho nezjeme skôr.

Ľanové semienko

Vhodným obohatením už aj tak výborného chleba sú ľanové semienka. Obsahujú mimoriadne veľa vlákniny a iných látok, čo z nich robí superpotravinu. Je výhodné konzumovať ich pravidelne, avšak, ruku na srdce – kto má tú sebadisciplínu chrúmať denne lyžicu ľanových semienok a zapíjať ich kefírom? Ja bohužiaľ nie. A tak som si spomenula na starý, ale účinný trik.

Voľakedy malo obyvateľstvo problémy so štítnou žľazou. Liekom bol jód, ktorý múdri ľudia začali pridávať do soli, a tak sa jód v primeraných dávkach dostal doslova ku každému človeku.

A čo jeme pravidelne my? No predsa chlieb! Najčastejšie s maslom a medom, takže to máme automaticky pridané aj bielkoviny a tuk potrebné na viazanie účinných látok v ľanovom semienku. A je to!

Recept:

  • 200 g aktívneho ražného kvásku/ rozkvasu/ štartéra (podľa toho, ako to voláte)
  • 400 g vody
  • 500 g pšeničnej chlebovej múky
  • 100 g pšeničnej polohrubej múky
  • 2 lyžice ľanového semienka
  • 1 a 1/2 lyžicky soli
  • 1 lyžička chlebového korenia (miešam si ho sama z rasce, anýzu/ feniklu a mletého kardamónu)

Pracovný postup

V mise som zmiešala kvások, vodu, múku tak, aby sa suché a mokré zložky prepojili a nechala som ich hodinu odstáť. Hneď po zamiešaní som do pohára vložila 2 lyžice semienok a zaliala som ich dvojnásobkom vody. Tiež som nechala hodinu odstáť.

Po hodine som do cesta pridala soľ, chlebové korenie a precedné ľanové semienka. Vymiesila som cesto a nechala som ho hodinu v miestnosti, kde bolo 20°C. V zime je to na chodbe, ale to sa nedá nič robiť.

Po hodine som cesto preložila a nechala dve hodiny kvasiť. Potom som ešte raz preložila a nechala ešte hodinu.

Pozor, ak máte v miestnosti teplejšie, časy budú kratšie a cesto nerozvinie svoje kvality naplno. Čím dlhšie kvasenie, tým štruktúrovanejšie je cesto a chuť upečeného chleba je príjemne dosladka.

Nakvasené cesto som vyklopila na dosku, jemným poklepaním som pribrzdila ďalší kvasný proces a zrolovala som ho do ošatky. Pokiaľ s kváskovaním začínate, možno vám so stáčaním pomôže toto moje staršie video.

Cesto už bolo pripravené na pečenie a v kuchyni bolo teplo, takže som ho okamžite aj s ošatkou dala do chladničky na tú pol hodinu, kým sa nahriala rúra s nádobou na pečenie.

Piekla som 20+20 minút na 250°C a na 220°C. Teploty sú orientačné, riaďte sa svojou rúrou.

Upečený chlieb som nechala vychladiť, po tom som ho zabalila do utierky a odložila na zvyčajné miesto v kredenci. Ráno som sa nevedela dočkať pohľadu v reze. Bude vidno semienka? A veľmi?

Ako vidíte, sú celkom nenápadné. Chlebu však dodávajú násobne vyššiu sýtosť, takže dva krajce zjedené na raňajky ma zasýtia aj na celé dopoludnie bez toho, aby ma chytali návaly vlčieho hladu. A to sa mi páči.


Dostávajte pravidelné sezónne recepty e-mailom! Prihláste sa na odber Noviniek Spoza plota. V novinkách nájdete recepty zo sezónnych surovín, gurmánske tipy na víno, a súhrny aktuálne publikovaných článkov na blogu Spoza plota. Jednoducho vám nič neutečie.

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.